Hírek

Kezdődik a be sem fejeződött szezon

2013.03.24.

Sejtettük, de ez be is igazolódott mármint, hogy a modellvitorlázás nem egy szezonális sport. Míg a 2012-es szezon áthúzódik az idei év április második vasárnapjára

… addig a 2013-as idény március 30-án indul a százhalombattai csónakázó tavon. A Batta Kupa lesz az év első Micro Magic versenye és az előnevezéseket figyelve, sokan várják türelmetlenül a szezonkezdést. Ugyanakkor a téli sorozatok, a budapesti és az orfűi, még nem fejeződtek be, áprilisban érnek a finisbe. A modellvitorlázás belépő osztályának számító és ebből eredően a legnépszerűbb hajóosztályban, az MM-ben közel ötvenen versenyeznek rendszeresen. Minden évben nő a modellvitorlázók száma, elsősorban a Micro Magic toborozza – és döntően a vitorlázók közül – a legtöbb új résztvevőt, de ez a folyamat érezhető hatással van a nagyobb hajóosztályokra is.

Idén az MM osztályban Százhalombattán, Orfűn, Agárdon, Soroksáron, Csopakon, Tatán, Siófokon és Budapesten rendeznek versenyeket. A NAVIGA és IOM osztályokban Agárdon, Orfűn, Badacsonyban, Sopronban, Balatonvilágoson, Ölbőn, Mosonmagyaróváron és Balatonkenesén lesz modellvitorlás regatta. A bajnokságok általában kétnapos versenyek, az MM osztály bajnoksága Siófokon, az egyméteres OB Orfűn, az M Mosonmagyaróváron, és a 10-es Balatonvilágoson a Club Aligában lesz. Mozgalmas szezon elé nézünk 2013-ban is.

Sokan játéknak tekintik és nem veszik komolyan a vitorlázás ezen változatát. Valószínű, hogy ameddig az ember a parton ülve irányítja a vízen közlekedő egy szem hajóját, ez így is van. Abban a pillanatban, hogy már két hajó szeli a habokat, gyökeresen megváltozik minden, ha pedig egy komplett mezőnyben vitorlázunk … na azt kell kipróbálni. Komoly hazai hagyományai vannak a modellvitorlázásnak, az önjáró (még nem távirányítóval irányított) korszakban elsősorban a modellező klubok versenyzői űzték a sportot. A távirányítás és a „gyári” (nem egyedileg épített) hajók megjelenésével robbanásszerűen megnőtt a modellvitorlázás iránti érdeklődés. Amikor már azok is csatlakozni tudtak a modellvitorlázáshoz, akik nem elég ügyesek ahhoz, hogy maguk építsék meg a versenyhajóikat, jelentős létszámnövekedés indult el. Az angol, amerikai, ausztrál, olasz, horvát és német gyártók egyre másra rukkolnak elő új és újabb hajóikkal. Vannak magyar fejlesztések és gyártók, melyek szintén ígéretes megoldásokkal szolgálnak. A tömeggyártás alapvetően a Graupner cég nevéhez fűződik, aki kifejlesztett egy 55 centiméter hosszú one design hajót a Micro Magic-et és elindította a hajó sorozatgyártását, melyet kit-ben kezdett árulni. Néhány országban, Hollandiában, Portugáliában, Spanyolországban vagy az USA-ban több ezres MM flották vannak. Ugyanakkor az egyméteres IOM osztályban déli szomszédunk Horvátország a világ élvonalához tartozik, versenyzőik minden világversenyen az élmezőnyben végeznek. A sportág, abban a szerencsés helyzetben van, hogy versenyzőit két irányból is toborozhatja, a modellezők közül általában az autósok vagy a repülősök kóstolnak bele az rc hajózás világába, a vitorlázók és a szörfösök egy egy próbálkozás után, nehezen szabadulnak a modellvitorlázás világából. A kettősség okán nehéz a sportágat szervezetileg integrálni, hiszen épp úgy tartozik a Magyar Modellező Szövetség égisze alá, mint ahogy tartozhatna a Magyar Vitorlás Szövetség szervezeti rendszerébe is.

A dinamikus fejlődés eredményeképpen tavaly nyáron komoly szervezeti fejlődésen esett át a hazai modellvitorlás sport, megalakultak a hajóosztályok és megválasztották az osztálykapitányokat. Kialakulni látszik a hajóosztály politika, ami alapvetően négy hajóosztályt preferál, a Micro Magic-et, az egyméterest ahova az E és az IOM hajók tartoznak, az M azaz Marblehead osztályt és az F5-10-est. Ezek közül az IOM és a Marblehead ISAF osztály, az E, M és 10-es NAVIGA osztály, a Micro Magic-nek pedig saját nemzetközi szervezete van. Önmagában a négy osztály sem kevés, főleg ha az nézzük, hogy a horvátok évekkel ezelőtt kiválasztották az egyméteres IOM osztályt és csak azt preferálják, aminek az eredménye világ és Európa-bajnoki helyezések lettek. Ebben az összefüggésben kell mérlegelni, hogy szabad e, a mostanában itthon éledező RG 65 osztályt erősíteni és ötödik hajóosztályként bevonni a hajóosztály politikai tervekbe, főleg úgy, hogy nyilvánvalóan a Micro Magic kárára terjeszkedhet az RG 65. Ha a modellvitorlázás népszerűsítése, popularitása a cél akkor igennel kell válaszolni, ha viszont a sport eredményessége, professzionalitása akkor egyértelműen a négy hajóosztály is soknak bizonyul. A hajóosztályok tekintetében meghatározott célok mellett két fő irányvonal dominált a sportág jövőjét elemző megbeszélés alkalmával. Az egyik, hogy erősíteni, fejleszteni kell a regionális modellvitorlás bázisokat. A tradicionális helyszínek, Agárd, Orfű, Sopron, Ölbő, Mosonmagyaróvár mellet a viszonylag új helyszínek, Budapest és Siófok erősítésén túl vizsgálni kell, hogy hol lehet a sport számára ideális körülményeket teremteni. A másik elvárás, a hajóosztályok ideális versenyprogramjának kialakítása volt. Jelenleg e hármas szempontrendszer mentén képzelik a modellvitorlázók a sportág jövőjének bebiztosítását.

Az rc vitorlázásban nem csak a versenyek ölelik át az egész évet, de a szervezeti fejlődés is töretlen. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy akár modellező, akár vitorlázó az, aki bekapcsolódik a modellvitorlázásba, ideális körülményeket tapasztal egy ígéretesen fejlődő technikai sportág háza táján.

További hírek

Videók